Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

RITUÁLIS GÖDRÖK A KÁRPÁT-MEDENCÉBEN

 

A KR. E. 6000–3500 KÖZÖTTI IDŐSZAKBAN

 

 

VALLÁSTÖRTÉNETI JELENSÉGEK RÉGÉSZETI MEGKÖZELÍTÉSÉNEK

 

ELMÉLETI ÉS MÓDSZERTANI LEHETŐSÉGEI

 

 

Történelemtudományi Doktori Iskola Régészeti Program

 

 
Témavezető: Dr. Kalla Gábor
 

Budapest, 2007

 

 

 

 
DOKTORI DISSZERTÁCIÓ
 

 

 

HAJDÚ ZSIGMOND

http://doktori.btk.elte.hu/hist/hajdu/disszert.pdf

 
Kivonat:
 

Mindent összevetve a fenti területet a késő neolit településen belül egy tudatosan kiválasztott és szabadon hagyott területrésznek, térnek tartjuk, amely helyszíne lehetett hétköznapi és szakrális eseményeknek egyaránt. Nagyságát tekintve a kb. 700–800 m-nyi területen akár 100–150 ember is összegyűlhetett valamilyen céllal. (53. Kép; 1. Melléklet) A telep egészét tekintve ez a tér mindenképpen alkalmas volt arra, hogy a családnál jóval nagyobb közösséget, akár 20–25 családot össze lehessen hívni rajta. Ha esetleg képviseleti módon (1 ember képvisel egy családot) gyűltek össze, akkor is 1000 fő alatt van az érintett teleplakók száma. Így egyértelmű, hogy a horizontális telepen belüli tér egy családi egységnél jóval nagyobb, de a település összlakosságánál mindenképpen kisebb méretű szociális egység (integrációs szint)gyülekező helye „köztere” lehetett.

 

Az edények összetétele alapján a szertartás résztvevőire való következtetés lehetséges kiinduló pontjai:

-Mindegyik elkülöníthető edénytest mögött (függetlenül az áldozó kútba került állapotuktól és leszámítva a három kis szertartáskellékű edényt) egy ember/szertartásrésztvevő. Résztvevőszám: 91.

-Nagyjából két edény mögött van egy szertartáson résztvevő ember. Résztvevőszám: 45.

-Képviseleti módon köthetők az emberek a szertartáson az edényekhez. Így egy edénytest egy családot képvisel, akik akár teljes létszámban ott lehetnek a szertartáson. 91 családképviselő lehetséges. Résztvevőszám: 455–546.

Képviseleti úton két edény mögött áll egy családképviselő. Résztvevők: 45 családképviselő.
Képviselt lehetséges résztvevők: 225–270.

Az utóbbinál még az a kettőség is elképzelhető, hogy kétféle edényt (hétköznapi és ünnepi) a család két tagja viszi: a férfi az ünnepit, a nő a hétköznapit. A nemenkénti kettős gondolkodásra a telepen is van példa a temetkezési rítusokban és a körárokkal körülzárt mesterséges dombon is. (Raczky — Anders megjelenés alatt)

Ez utóbbi ugyanazt a számot hozza ki, mint a második képviseleti modell, csak talán azzal a különbséggel, hogy itt családonként 2 fő. Így a leginkább elképzelhető szám 90 körüli (edényszámmal azonos). A résztvevőkkel kapcsolatban még az idősek jelenléte lehet valószínű, míg a gyerekek jelenléte, mint nézők esetlegesnek tekinthető. Turner leírása is ezt mutatja.

(Turner 2002, 17–107).

Ha az utóbbi feltevés mentén a családonként 1 idős ember jelenlétét feltételezem, akkor a résztvevő létszám 135 körül lehet. A rendelkezésünkre álló adatok alapján a 174., 272. obj. sz.gödöregyüttesnél lezajlott rituális szertartás, amelynek folyamán az áldozó aknába letették az általunk 94 edénytestben azonosított edényegyüttest, a résztvevők számát 50–130 közé becsüljük.

 

A fenti kivonat a dokumentum 126. oldalától olvasható.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.